Učiteľ v teniskách alebo telocvikár
05.05.2015 12:41
Málokto vie, že som vyštudovala učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov v kombinácii Telesná
výchova a Občianska náuka. Ako vraví môj otec: mám vysokú školu z kotúľov.
V posledných rokoch som tak vydesená, ani nie z hrôzoplatu učiteľa ale hlavne z postavenia učiteľa
v spoločnosti, že som ešte po škole do tohto chlebíčka nezahryzla. Namiesto toho sa motám okolo
obchodu (strojárina, potraviny, športové pomôcky) a čakám na svoju príležitosť odovzdať deťom
trochu lásky k športu. Takéto odovzdávanie by bolo jednoduchšie keby sa učiteľ považoval v škole (aj
v celej spoločnosti) za autoritu. Kto si pozrie Obecnú školu, povzdychne si v akej ťažkej dobe to dnes
žijeme ale večne sa na to vyhovárať nedá. Mali by sme začať od seba a tak si vravím, že ak bude Niko
nosiť zlé známky, určite to nezmietnem zo stola vetou: „Učiteľka je krava, ty chudáčik synáčik môj
určite za zlú známku nemôžeš.“ Situáciu by možno zlepšilo zrušenie dvojstupňového hodnotenia
celoročnej práce študentov v zmysle absolvoval-neabsolvoval. Ako inak sa dá motivovať deti (a
trestať, podplácať, vyhrážať sa) ako poriadnymi známkami?
Poďme teda radšej k veselým príbehom, aj keď možno škodoradostným veselým príbehom. NIKDY
netreba podceňovať prázdnosť detských hláv. Väčšinou je to stav dočasný, nepozornosťou
spôsobený. Pár príkladov zo života:
Kamarát mal za úlohu na učiteľskej praxi naučiť deti výmyk. Skôr ako sa dostal k tejto hlavnej náplni
vyučovacej hodiny, skončilo sa jeho vyučovanie rozbitou hlavou, ako inak žiakovou. Stačilo tak málo,
rozložiť hrazdu pred hodinou a dať na rozohriatie deťom 3 kolečká po obvode telocvične.
Môj spolužiak Erik bol ospravedlnený od Telesnej výchovy nakoľko si pri futbale na predošlej Telesnej
výchove zlomil prst na nohe. Aby sa nenudil, hral volejbal stojac na nohe v sádre a zlomil si prst na
ruke. Čo by si zlomil na tretej hodine TV sme sa nedozvedeli, lebo už ho radšej do telocvične učiteľka
nevpustila.
Keďže som celé detstvo stála na druhej strane barikády, pamätám si aj rôzne tresty. Vytáčať učiteľov
telesnej výchovy nás tak bavilo, že bolo bežné, že ma naháňala učiteľka aby mi strelila jednu aspoň po
chrbte, čo je najbližšia možná časť tela na údery cudzej ruky pri naháňačke keď Ste naháňaný. Cez
stehná rúčkou metly sme si určite zaslúžili keď sme po škole sedávali (skákali, naháňali, bili sa) na
veľkom doskočisku (skoku o žrdi). Inak nás veľmi nebili, aj keď sme sa až príliš často správali ako
debili..
Kam mi až pamäť siaha, najväčšie športové výkony sa vždy diali v šatni a pri behu do školskej jedálne.
Pády, šmyky, vytlčené zuby, to boli časy. Telocvičňu sme ani nepotrebovali. Ako aj deti, ktorých učiteľ
mučil behaním po schodoch namiesto príjemných loptových hier v telocvični. Vyučovať sa dá hodina
Telesnej výchovy aj na chodbe školy keď raz škola tú telocvičňu nemá..Kde je vôľa je aj cesta.
Zabudnuté veci na oblečenie sú úplná bežnosť a tak sa cvičí vo všetkom, čo pripomína športový odev,
prezúvky (papuče) namiesto tenisiek nevynímajúc. By the way papučou sa dajú podávať úžasné
výkony v hre zvanej stolný tenis.
Deti milujte Telesnú výchovu! Atmosféra na hodinách Telesnej výchovy je omnoho uvoľnenejšia ako
na klasickej hodine či na športovom tréningu. Zábava je veľká keďže plevel nie je oddelený od zrna.
Najdôležitejšie je nerobiť z komára somára a podať ľudskú neschopnosť deťom tak aby sa nik necítil
menejcenný. Ja som napríklad jalová v gymnastike a v plávaní (čo je viditeľné dodnes) ale na škole
som týmto nedostatkom určite neprišla k traume.